Mit teoretiske grundlag var oprindeligt psykodynamisk, hvilket betyder at man opfatter menneskelig udvikling som et resultat af personlighed (sårbarhed, modstandskraft, indre konflikter, temperament mv.) og samspil med omgivelserne (opvækst miljø, søskenderelationer, relationer til forældre og andre betydningsfulde voksne, senere erfaringer i voksenlivet, eventuelle stressende eller traumatiske begivenheder mv.). Jeg tilhører den relationelle del af den psykodynamiske referenceramme; også kaldet den "engelske skole" med teoretikere som Winnicott, Stern, Fonagy osv.
Med årene er jeg også blevet inspireret af den humanistiske og oplevelsesorienterede psykoterapi ved bl.a. Jette Fog samt af eksistentiel psykoterapi ved bl.a. Yalom og Emmy Van Deurzen. "Vi lever livet forlæns og forstår det baglæns" som Kierkegaard skrev. Min teori om psykoterapi er en teori ud fra den enkelte person, og jeg inddrager derfor også andre terapeutiske retninger i min praksis f.eks. bruger jeg nogle kognitive programmer i forhold til f.eks. angst hos børn eller unge og omkring selvværd.
Med årene er jeg også blevet inspireret af den humanistiske og oplevelsesorienterede psykoterapi ved bl.a. Jette Fog samt af eksistentiel psykoterapi ved bl.a. Yalom og Emmy Van Deurzen. "Vi lever livet forlæns og forstår det baglæns" som Kierkegaard skrev. Min teori om psykoterapi er en teori ud fra den enkelte person, og jeg inddrager derfor også andre terapeutiske retninger i min praksis f.eks. bruger jeg nogle kognitive programmer i forhold til f.eks. angst hos børn eller unge og omkring selvværd.